Człowiek, który sprzedawał sławę

czwartek, Październik 23, 2014

Liz Hurley, mało znana aktorka i modelka, w 1994 roku zachwyciła świat. Pojawiła się w zmysłowej sukni na premierze filmu „Cztery wesela i pogrzeb”. Czarna kreacja z pęknięciami po bokach, spięta złotymi agrafkami, zrobiła furorę. Syreni krój oraz głęboki dekolt uczyniły z mało znanej dziewczyny gwiazdę wieczoru. Autorem projektu był Gianni Versace.

To był czas, kiedy włoskie domy mody zaczęły lansować minimalizm. Gianni zrobił coś zupełnie innego i bardzo ryzykownego – kolekcję, w której punk przetłumaczył na swój uwodzicielski język. Ubrania były jego przepustka do popularności. Gianni stał się tak samo znany jak jego klienci. Stworzył nowy model projektanta, który zapoczątkował rozważania nad rolą kreatora we współczesnym świecie mody. Po odejściu tego wielkiego wizjonera, wielu jemu podobnych postanowiło wyjść z cienia, stając się obiektem zainteresowania opinii publicznej.

Gianni był synem krawcowej. Już jako dziecko fascynował się stylem gwiazd filmowych. Na lekcjach ukradkiem rysował sylwetki włoskich aktorek, takich jak: Sophia Loren, Gina Lolobrygida czy Silvana Mangaro. Jako nastolatek spędzał czas w pracowni matki, śledząc sposób krojenia oraz drapowania materiału. Życie młodego Kalabryjczyka kręciło się wokół rodzinnego zakładu krawieckiego. Pierwszą osobą, na której ćwiczył zasady współpracy z gwiazdami, była jego młodsza siostra Donatella. To z niej uczynił swoją muzę, namawiając do noszenia wyzywających strojów czy przekonując do ufarbowania włosów na platynowy blond.

W latach siedemdziesiątych Mediolan zaczął umacniać swoją pozycję stolicy mody. Na lata osiemdziesiąte przypada rozkwit domu mody Versace. Lata dziewięćdziesiąte przyniosły hedonizm oraz kult wizerunku. Narodziło się pojęcie celebryty, a Gianni zdążył już zaskarbić sobie uwielbienie wiernych fanów. Versace wzbudzał ciekawość swoim rozrzutnym stylem życia. Utrzymanie okazałej posiadłości nad jeziorem Como oraz willi w Mediolanie, było nie lada wyzwaniem. Gianni był w stanie wydać wszystkie oszczędności w kilka dni. Na początku lat dziewięćdziesiątych projektant zakupił wystawną rezydencję w Miami, gdzie stałymi gośćmi byli: Don Johnson, Gloria Estefan, Paloma Picasso czy Julio Iglesias. Bulwar Ocean Drive był wtedy miejscem spotkań bogatych  i atrakcyjnych ludzi.

Pokazy kolekcji Versace były najbardziej medialnymi wydarzeniami świata mody. Gianni wpadł na pomysł usadzania gwiazd muzyki pop i rock w pierwszych rzędach, tuż obok wybiegu. Ich muzyka często towarzyszyła pokazom. Versace jako pierwszy projektant docenił kooperacje z celebrytami. Stawali się wtedy widoczni, częściej fotografowani i tym samym bardziej znani. Dla gwiazd muzyki, kina czy modelingu naturalnym zabiegiem stało się szokowanie, które torowało drogę na okładki magazynów. Była to zapowiedź obecności celebrytów w mediach społecznościowych. Giani zdołał nawiązać silną wieź, na gruncie zawodowym i biznesowym, z osobistościami takimi jak: Elton John, Whitney Houston, John Bon Jovi, Pince, George Michael, oraz Sting. Wiedział jaką korzyść mogą przynieść te kontakty włoskiemu domowi mody. Versace z wielką precyzją wybierał kobiety, które mogły nosić jego kreacje. Swoimi muzami i przyjaciółkami uczynił Madonnę oraz Księżną Dianę. Obu paniom pomógł zbudować wizerunek silnej kobiety.

Show-biznes pokochał Gianniego z wzajemnością. Versace nie oddzielał życia prywatnego od zawodowego. Nawiązywał bardzo bliskie relacje z supermodelkami. Dziewczyny takie jak: Linda Evangelista, Stephane Seymour, Cindy Crawford, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, czy Christy Turlington były ucieleśnianiem kobiety idealnej. Praca z Versace była dla nich przepustką do sławy i sukcesu. U boku supermodelek zaczęli pojawiać się pisarze, muzycy i biznesmeni. W towarzyskim tyglu projektant czuł się jak ryba w wodzie. Miał wielki talent do łączenia ze sobą pozornie niepasujących ludzi. Liczne imprezy, które urządzał, były do tego najlepszą okazją. Rewolucja obyczajowa, która miała miejsce nad jeziorem Como pokazała jak moda i show-biznes razem potrafią zarabiać pieniądze.

Wśród młodych projektantów jest wiele przykładów ekstrawaganckiego życia, służącego jako narzędzie sprzedaży. Popularność i popyt na towar często zależą od zażyłości z osobami z okładek magazynów. Celebryci stają się projektantami, a projektanci celebrytami. Peter Dundas, dyrektor kreatywny domu mody Emilio Pucci, imprezuje z Anją Rubik, a jego muzami są byłe dziewczyny Rolling Stonesów takie jak Anita Pallenberg czy Marianne Faithfull. Dundas ma obsesję na punkcie sposobu poruszania się kobiet. Przyjaźni się ze swoimi klientkami, aby bliżej poznać styl ich życia, a strojem zaspokoić wymagania. Jego profil na Instagramie obfituje w zdjęcia z imprez w towarzystwie modelek takich jak: Naomi Campbell, Gisele Bundchen, Poppy Delevigne i Miranda Kerr. Od kilku lat stale ubiera gwiazdy pop takie jak Jennifer Lopez czy Ciara.

Dyrektor kreatywny domu mody Givenchy, Ricado Tisci, nie pozostaje w tyle. Projektuje stroje sceniczne dla Beyonce, przyjaźni się z Kanye Westem, a także zaprojektował suknie ślubną dla kontrowersyjnej Kim Kardashnian. Celebrytka do niedawna była ignorowana przez topowych projektantów. Teraz zasiada w pierwszym rzędzie na pokazach, dzięki znajomość z Tiscim. Projektant w wyrafinowany sposób odsłania kobiece ciało, nie pozbawiając go aury tajemniczości. Ubiera Rihannę oraz soulową wokalistkę Erycę Badu.

Projektantem, który wszystkie projekty tworzy we współpracy z celebrytami jest Karl Lagerfeld. Co sezon promuje nową kolekcję inną twarzą. Karierę zawdzięczają mu modelki Claudia Schiffer i Cara Delevigne, oraz aktorka Blake Lively. Muzami i modelkami w jego kampaniach są Kirsten Stewart, aktorka znana z sagi Zmierzch oraz Alice Dellal, modelka i wnuczka brytyjskiego milionera. Lagerfeld przyjaźni się z gwiazdami sceny muzycznej oraz bogatymi osobistościami. Jego rozpoznawalny image oraz ekstrawagancki sposób bycia jest nie do podrobienia. Karl to człowiek instytucja.

Najlepszą uczennicą Gianniego stała się Donatella, która z powodzeniem kontynuuje politykę firmy. Objęła stanowisko dyrektor kreatywnej marki, po tragicznym odejściu brata. Versace został zastrzelony w Miami w 1997 roku. Tak zakończyło się jego bajkowe życie. Na pogrzebie pojawiły się topmodelki, współpracownicy oraz przyjaciele. Pożegnanie w świetle jupiterów było wydarzeniem medialnym. Obecnie Donatella samodzielnie kreuje styl gwiazd, ubierając znane koleżanki takie jak Heidi Klum czy Jennifer Lopez. Atelier Versace było odpowiedzialne za stworzenie sukni ślubnej Angeliny Jolie, a obecną muzą marki jest Lady Gaga. Dwa lata temu artystka wypożyczyła z archiwum Versace kreację, którą Liz Hurley miała na sobie w 1994 roku. Pojawiła się w niej podczas mediolańskiego tygodnia mody. W ten sposób znana piosenkarka założyła suknię, która kiedyś przyniosła popularność innej kobiecie. Historia sukni zatoczyła koło.

Uznawany za mistrza krawiectwa, Gianni Versace z powodzeniem łączył umiejętność robienia interesów z wystawnym życiem w otoczeniu celebrytów. Kalabryjczyk inspirował się sztuką, rozrywką oraz teatrem, które przenosił na rock&rollowe haute couture. Nie zważał przy tym na koszty produkcji oraz wydatki związanie z prowadzeniem domu mody. Uważał, że ryzyko jest wpisane w zawód projektanta, a zachowawczość hamuje rozwój. Żył jak szaleniec, nie znosił kompromisów. Jego kolekcje ociekały seksem, a niekiedy nawet kiczem. Był człowiekiem, który do mody wprowadził muzykę, sztukę, seksualność, oraz wibrujące kolory. Prowadząc życie napędzane przez pop kulturę, sam stał się jej ikoną.